روستا چلاو واقع در استان مازندران  قدمت تاریخی طولانی ای داشته است و تعداد زیادی آثار باستانی مربوط به دوره های گذشته در این روستا ثبت آثار ملی می باشد. دور نمای روستای چلاو بسیار زیبا می باشد. در روستای چلاو یک منطقه با قانون شکار ممنوع وجود دارد. گونه های مختلفی از گیاهان و جانوران در این منطقه موجود می باشند. این منطقه در اصل منطقه ای جنگلی است. هم چنین روستای چلاو در دامنه کوه واقع می باشد. در این روستا 7 آبادی وجود داشته است. نام های این آبادی ها پارَیمِه ، پاشاکُلا ، نَجّارکُلا ، تیار ، گَنگَرَج کُلا ، چَم بُن و زَرخونی می باشد. مساحت این منطقه حدود 95 کیلومتر مربع است. این روستا بیشتر مکان قشلاق برای اهالی آمل می باشد.


روستا چلاو


قدیمی ترین مدرک موجود برای علت نام آن گذاری روستا در تاریخ طبرستان که نوشته ابن اسفندیار می باشد در سال 613 هجری قمری گردآوری شده است. در این کتاب نام این منطقه را شلاب ذکر نمود. در گذر زمان این نام به چلاب و در نهایت به چلاو تغییر پیدا کرده است. تا دوران ایلخانان اسم شلاب برای روستا مرسوم بود.

کلمه شلاو در زبان مازندرانی به معنای بارش شدید معنی می شود. بعضی از منابع و اهالی این معنی را علت نام گذاری می دانند به طوری که چلاو تغییر گفتاری از شلاو می باشد. گویش مردم منطقه روستای چلاو زبان مازندرانی است. تعداد زیادی از کلمات مشابه فارسی میانه می باشد. زبان مردم در روستا قدمت بسیار زیادی دارد.

در گذشته در این محل ارباب و خان وجود نداشته است و توسط کدخدا اداره می شد. این شیوه اکنون نیز به صورت شورای محل ادامه یافته است. به علت باران خیز بودن منطقه و وفور مواد غذایی و شرایط زندگی جمعیتی از مردم از سایز مناطق مانند لاریجان آمل به این منطقه می کردند. به این افراد در گذشته بندار، نوایی، عامی(آمی)، پاشا، پیچ گفته می شد. اهالی در گذشته و اکنون ییلاق و قشلاق می کنند. ییلاق مردم به روستاهای بلیران، شهنه کلا، میله ، خرمون کلا و تپش بندان می باشد. اهالی روستای چلاو قبل از سال 1300 هجری قمری پایین بازار چلاوی محله یا چلابه سر بوده است. اما پس از گذر زمان به قسمت جنوب شرقی با نام چلاوی راسته انتقال یافت. برخی از اهالی در رحمت آباد، در شمال غربی آمل، ساکن بوده که امروزه از اهالی آمل حساب می شوند که به آن ها طایفه آملی چلاوی نیز می گویند.

رود خانه ای در این روستا با نام چلورود وجود داشته و به عنوان مهم ترین رودخانه این منطقه یاد می شود. دو شاخه اصلی آن گنگرج کلا و رودبارتیار می باشد. 130 گونه گیاه در این منطقه گزارش شده است، که به عنوان مثال می توان گونه های افرا، راش، سرو، توسکا، آزاد، ملج، بید، اوجا، ممرز، چلرگ، گل صدتومانی، بارانک، انجیلی، شمشاد، بلوط، گردو، اَل، لیلکی، کچف، ون، گیلاس وحشی، سرخدار، نمدار، زرشک، ازملک، جگن، ولیک، کندس، سیب و گلابی و آلوی جنگلی، کهلو، خاس، شن، همیشک، بارهنگ، پَلِم، گزنه، ترتیزک، استاک، پنیرک، شبدر، گلپر، تمشک، سیسنبر، پونه، قارچ خوراکی، نعناع، ماش، ترشک، پامچال، آلاله، گون، بنفشه، سرخس و پیاز وحشی را نام برد.

مسیر دسترسی به روستا چلاو

این روستا در استان مازندان، آمل می باشد. در فاصله 30 کیلومتری جنوب شرقی آمل قرار گرفته است. هم چنین جاده هراز در غرب آن واقع می باشد. برای رسیدن و دسترسی به این روستا باید از مرکز شهرستان آمل حرکت کرده و پس از گذر 25 کیلومتر در جاده هزار به سمت تهران و عبور از پل منگل و گذر 15 کیلومتر در جاده فرعی عبور کرد.  علاوه بر راه ماشین رو راه مال رویی مناسب اهالی محلی وجود دارد که از بلیران به چلاو می رسد.


چگونه به روستا چلاو برویم


جاذبه های دیدنی روستا چلاو

قلعه های تاریخی زیادی در این روستا وجود داشته است که امروزه تعداد زیادی از آن ها دیگر وجود ندارد. نام این قلعه ها قلاپشت، قلاگردن، تیمور قلعه، قلعه دارا و سامان و قلاوش بوده است.

قلعه قلاپشت که واقع در روستای مريجان آمل می باشد، در سال های مختلفی شاخته شده است. بخش قدیمی آن از خشت دوران ساسانی وجود دارد. این قلعه در دوران گذشته محل تجمع و نگهداری امکانات نظامی، عبادتگاه، مسكن پيشوايان دينی و جایی برای بزرگان بوده است. این قلعه در بالای صخره ای بسیار بلند واقع بود. این مکان شباهت زیادی به آتشدان های پاسارگاد داشته است.

اسکندر شیخی در هنگام حمله تیمور به خراسان با او همراه شد و از طرف او تصرف های غربی تالار مازندران را گرفت. پس از گذشت سال ها و کشتن تیمور توسط سید‌هادی کیا و وی حکومت جلاویه مازندارن به آن ها سپرده شد. افراد بازمانده از اسکندر شیخی مدتی در کوه چلاو در قلعه استا باقی ماندند. تعداد زیادی از سفال های تاریخی در این روستا کشف و به ثبت رسیده است.


جاذبه های دیدنی روستا چلاو


امامزاده قاسم در ارتفاعات جنوبی روستای تیار و امامزاده یحیی و امامزاده سیف الدین در روستای چم از جاذبه های مذهبی این منطقه به شمار می رود. بنای امامزاده قاسم با موادی از آهک و سنگ و گچ بر روی قلعه ای بنا شده است.

این روستا زادگاه بزرگانی چون لاصالح و ملاهادی مازندرانی، علیقلی اقبال مازندرانی، میرزا علی محمد چلاوی، میرزا محمد بیدل چلاوی(کرمانشاهی)، حیدرعلی و محمدعلی خاکی، شیخ حسن، شیخ اسماعیل، ملا آقاجان و آخوند ملامحمدحسن چلاوی بوده است.

سوغات و محصولات روستا چلاو

در این منطقه مرغ مادر و جوجه یک روزه پروش داده می شود. از اقلام دیگری که در این روستا تهیه شده و به شهرهای اطراف فرستاده می شود می توان به ماهی سرد آبی و گوشت و شیر اشاره کرد. برای ماهی ها یک پرورشگاه و برای شیر دامداری در این روستا احداث شده است. در گذشته اهالی به کارهایی مانند دامداری، چارواداری، باج و خراج از مراتع و گاوهای نر (وَرزا) و پرورش اسب، صنایع دستی، زغال گیری، کشاورزی، لبنیات، زنبور عسل می پرداختند. امروزه سبک زندگی مردم روستا به سبک شهری نزدیک شده است، اما می توان هنوز هم افرادی را که به ساخت صنایع دستی می پردازند مشاهده کرد.


محصولات روستا چلاو


بهترین زمان سفر به روستا چلاو

در بیشتر روزهای سال در این منطقه بارندگی وجود دارد. روستای چلاو در دامنه رشته کوه های البرز قرار گرفته است. به این دو دلیل اغلب روزها در این روستا سرد و بارانی می باشد. بهترین زمان برای مسافرت در فصل تابستان است. در این فصل هوا متعادل تر از سایر فصول می باشد.