روستای زرین دشت از توابع فیروزکوه است که به دلیل موقعیت بسیار خوب اقلیمی و وجود باغات، چشمه ها و کوهستان بسیار مورد توجه گردشگران قرار گرفته است. جالب است بدانید که بسیاری از ساکنان اطراف فیروزکوه و تهران در روزهای گرم تابستان و بهار برای رهایی از آلودگی و تفریح به این روستا سفر می کنند که فاصله اش تا تهران تنها ۱۲۰ کیلومتر می باشد. روستای زرین دشت در ۴۰ کیلومتری فیروزکوه واقع شده است و افراد و علاقه مندان به طبیعت و گردش می توانند با سفر به این روستا از طبیعت بکر و دیدنی آن دیدن کرده و لذت ببرند. یکی از جاذبه های زیبای این روستا رودخانه ای به نام حبله رود می باشد که عبور آن از درون روستا جذابیت آن را چندین برابر کرده است.


روستای زرین دشت  فیروزکوه


اگر شما هم می خواهید از هیاهو و آلودگی شهر برای  چند ساعتی رهایی یابید، می توانید در برنامه آخر هفته خود رفتن به روستای زیبای زرین دشت را بگنجانید. در اینجا در مورد این روستای دیدنی و امکانات و جاذبه های آن سخن خواهیم گفت تا شما عزیزان با این روستا بیشتر آشنا شوید.

روستای زرین دشت کجاست؟

همانطور که در بالا اشاره کردیم روستای زرین دشت از توابع شهرستان فیروزکوه می باشد که در ۴۰ کیلومتری جنوب آن قرار گرفته است. زرین دشت از ۴ قسمت تشکیل شده است که عبارتند از: مزداران، آتشان، دهگردان و انزها که روستای مزداران مرکز آن ها می باشد.

  فاصله زرین دشت تا تهران

اگر در شهر تهران ساکن هستید و می خواهید برای تعطیلات آخر هفته ی خود برنامه بریزید به شما پیشنهاد می کنیم که حتما برای یک بار هم که شده از روستای تاریخی و زیبای زرین دشت و جاذبه های موجود در آن دیدن کنید تا با رفتن به آن جا طعم واقعی و لذت بخش زندگی در طبیعت بکر و خوش آب و هوا را بچشید. این روستا در ۱۲۰ کیلومتری استان تهران واقع شده و به راحتی می توانید با استفاده از ماشین شخصی خود و یا تورهای یک روزه از آن دیدن کنید. اگر قصد حرکت از تهران به سمت زرین دشت را دارید می توانید از سمت شرق تهران به سمت پردیس و رودهن و دماوند حرکت کنید و بعد از گذر از جابان و سربندان در جاده فیروزکوه با توجه به تابلو راهنما  از مسیر فرعی وارد جاده زرین دشت و روستای زرین دشت شوید.


چگونه به زرین دشت برویم


جاذبه های دیدنی زرین دشت

زرین دشت یکی از روستاهای بسیار زیبا و شگفت انگیز از نظر جاذبه های دیدنی موجود در آن است که با قدم زدن در کوچه ها و باغ های سرسبز و گوش دادن به صدای  طبیعت و رودخانه می توانید تمام آن ها را درک کنید.

از جمله جاذبه های دیدنی موجود در زرین دشت که از دیدن آن ها نباید غافل شد عبارتند از:

چشمه آب معدنی خمده

یکی از مواردی که موجب جذب گردش گر به روستای زرین دشت شده وجود چشمه های آب معدنی است. یکی از این چشمه های معروف که آب زلالی از دل کوه خارج شده و در استخری جمع می شود، چشمه خمده است. جالب است بدانید که ساکنین زرین دشت بر این اعتقاد هستند که آب چشمه زرین دشت خاصیت درمانی دارد و از آن برای درمان بیماری های مفصلی و پوستی استفاده می کنند. چشمه خمده در ۱۶ کیلومتری از روستای زرین دشت قرار دارد  و برای دیدن و استفاده از این آب گوارا می توانید در روزهای بهار و تابستان به  زرین دشت سفر کنید.

 چشمه آب معدنی دریابک

یکی دیگر از چشمه های روستای زرین دشت چشمه آب معدنی دریابک می باشد که این چشمه از دل کوه می جوشد. چشمه آب معدنی دریابک در روستای آتشان واقع شده است که درفاصله ی ۸ کیلومتری از روستای زرین دشت می باشد. در اطراف این چشمه طبیعت بکر و بی نظیری خواهید دید که این باغ ها توسط آب چشمه دریابک آب یاری شده و فضای دل انگیزی را ایجاد کرده است. اگر برای خواص درمانی به دنبال آبی گوارا می باشید جالب است بدانید که آب چشمه دریابک همان چیزی است که شما به دنبالش می گردید.

رودخانه حبله رود

 رودخانه حبله رود یکی دیگر از جاذبه های روستای زرین دشت می باشد که بسیاری از گردشگران به خاطر دیدن این رودخانه به روستای زرین دشت سفر می کنند. رودخانه زیبای حبله رود طولی در حدود ۲۴۰ کیلومتر داشته و در مسیر خود از روستاهای انزها، آتشان، مزداران و ... عبور می کند که به سبب آن مناظر و جنگل های طبیعی و بسیار زیبا و چشم نوازی پدید آمده است. حبله رود از رودهای کوچکی مانند گورسفید، نمرود، ساواشی، دلی چای، آب کبوتر دره و  پدید آمده است که همگی آن ها به رودخانه حبله  رود می ریزند.

این رودخانه در انتهای مسیر خود به رودخانه گلو می پیوندد که در ۴۶ کیلومتری گرمسار قرار دارد.

سوغات و محصولات زرین دشت

در روستای زرین دشت به خاطر وجود رودخانه ای زیبا و چشمه هایی گوناگون کشاورزی رونق بسیاری دارد که به دنبال آن میوه هایی مانند آلبالو، گیلاس، توت و ... در سرتاسر باغ های روستا به چشم می خورد. همچنین در این روستا درختان گردو نیز به وفور یافت می شود که می توان آن را را تهیه کرده و برای عزیزان خود سوغات بیاورید.


سفر به زرین دشت


 بهترین زمان سفر به روستای زرین دشت

روستای زرین دشت روستایی در دل کوه است که ا تفاع آن از سطح دریا به ۱۶۴۰ متر می رسد. از این رو این روستا در فصل بهار و تابستان آب و هوایی معتدل داشته و افراد زیادی را به سوی خود جذب می کند. روستای زرین دشت در فصل پاییز بهترین مکان برای علاقه مندان به عکاسی می باشد که می توانند از سورژه های خود در این روستا عکس هایی بی نظیر بگیرند. فراموش نکنید که اگر علاقه به دیدن برف و سرما دارید روستای زرین دشت گزینه ای مناسب برای شما می باشد به شرط آن که با تجهیزات مناسب به آن جا سفر کنید.