استان مازندران قطعه ای از بهشت بر روی زمین است که با طبیعت سرسبز و زیبایی های بکر خود چشم هر بیننده ای را خیره می سازد. این شهر شگفت انگیز با جاذبه های طبیعی، تاریخی و تفریحی خود همه ساله مسافران بسیاری را به سوی خود جذب می کند. یکی از محبوب ترین اماکن استان مازندران، دریاچه آویدر( آبیدر) می باشد که در شهرستان نوشهر واقع شده و 125 متر از سطح دریا بالاتر است. بازدید از این دریاچه زیبا و خارق العاده و قدم زدن در هوای مطبوع مازندران تجربه ای بی نظیر برای گردشگران و مسافران گرامی خواهد بود. در این مقاله قصد داریم دریاچه آویدر را به صورت مفصل به شما عزیزان معرفی کرده و طریقه دسترسی به آن را برای شما شرح دهیم. بنابراین اگر تصمیم دارید به این شهر زیبا و دیدنی سفر کنید، با ما در ادامه مطلب همراه باشید.


دریاچه آویدر


همه چیز درباره دریاچه آویدر

دریاچه آویدر واقع در شرق شهرستان نوشهر استان مازندران می باشد که در نزدیکی پارک جنگلی سی سنگان و روستای صلاح الدین کلا قرار گرفته است. این دریاچه یکی از جاذبه های طبیعی کمتر شناخته شده در این شهر می باشد. بر روی این دریاچه یک سد خاکی احداث شده تا آب مورد نیاز کشاورزان تامین شود. احداث این سد سبب شده تا زیستگاهی مناسب برای زندگی برخی گونه های جانوری مثل ماهی ها و قورباغه ها پدید بیاید. علاوه بر این پس از احداث سد آویدر، یک تپه خاکی کوچک در وسط دریاچه شکل گرفته است که به مرور تبدیل به جزیره ای سبز در میان دریاچه آویدر شده و جلوه خاصی را به این منطقه بخشیده است.

دریاچه آویدر به دلیل فاصله زیاد با دریا، از رطوبت کمتری برخوردار بوده و هوای خنک تر و مطبوع تری دارد. طبیعت سرسبز و جنگل های انبوهی که دریاچه را احاطه کرده اند، محیطی روح انگیز و بکر را پدیده آورده است که چشم هر بیننده ای را خیره می کند.

جاهای دیدنی دریاچه آویدر

در اطراف دریاچه آویدر تفریحات و سرگرمی های متعددی برای مسافران و گردشگران پیشبینی شده است تا هموطنان عزیز اوقات خوشی را در کنار همراهان خود تجربه کرده و از سفرشان نهایت لذت را ببرند. یکی از جذاب ترین تفریحاتی که می توان در دریاچه آویدر به آن پرداخت، اجاره قایق و قایق سواری در آب های زلال دریاچه است که بی شک برای گردشگران تجربه ای تازه و هیجان انگیز خواهد بود. محوطه ویژه ای برای سوارکاری در منطقه اطراف ریاچه آویدر( آبیدر) پیشبینی شده است تا مسافران عزیز بتوانند لذت اسب سواری را تجربه کرده و با این ورزش جذاب و مهیج سرگرم شوند. برای اسب سواری لازم است هزینه ای را بپردازید. دقت داشته باشید اگر مهارت کافی برای سوارکاری ندارید حتما از مالک اسب ها بخواهید تا شما را راهنمایی کند و هرگز از توصیه های ایمنی مسئولین این مجموعه سرپیچی نکنید.

دوچرخه سواری در طبیعت بکر و جادویی این منطقه یکی از بهترین فعالیت های تفریحی است که میتوان به آن پرداخت. شما می توانید با آرامش در فضای سبز جنگل های پوشیده از برگ رکاب بزنید و از برخورد نسیم مطبوع با صورتتان لذت ببرید. برای دوچرخه سواری می توانید از دوچرخه شخصی خود استفاده کنید و یا اینکه از غرفه های موجود در حاشیه دریاچه، دوچرخه اجاره کنید. طبیعت بی نظیر این دریاچه معمولا یک فرصت عالی برای عکاسان است تا مناظر چشم نواز دریاچه آویدر را در قاب تصویر به نمایش بگذارند.

علاوه بر این ها یکی از فعالیت های محبوب و پرطرفدار در این دریاچه، ماهیگیری است. در پشت سد محیطی مناسب برای علاقه مندان فراهم شده است تا به ماهیگیری بپردازند و از این سرگرمی لذت ببرند. پیاده روی و طبیعت گردی در حاشیه دریاچه آویدر علاوه بر اینکه به سلامتی افراد کمک می کند، باعث افزایش انگیزه و نشاط آنان شده و حس خوبی را به آن ها القا می کند. بسیاری از مردم محلی که در نزدیکی دریاچه ساکن هستند برای ورزش و پیاده روی به این منطقه می آیند و در هوای مطبوع و پاک کوهستانی به فعالیت ورزشی می پردازند.


جاهای دیدنی دریاچه آویدر


چه زمانی به دریاچه آویدر برویم؟

همانطور که اطلاع دارید شهرهای حاشیه دریای خزر جزو مناطق پرباران کشور هستند که در فصل پاییز و زمستان، بارش و سرمای هوا در این مناطق به اوج خود می رسد. بنابراین اگر تصمیم دارد به نوشهر سفر کرده و از دریاچه آویدر بازدید کنید فصل تابستان و بهار بهترین زمان ها هستند. البته تنوع رنگ های گرم و زیبا در فصل پاییز چیزی نیست که بتوان به راحتی از آن گذشت. همچنین فصل زمستان و بارش برف و باران در مازندران یکی دیگر از جذابیت های سفر به این شهر درفصل سرد سال است. با این حال پوشش گیاهی سبز و انبوه در نیمه اول سال بیشتر خودنمایی کرده و دریاچه آویدر را شبیه به یک تابلوی نقاشی خارق العاده و حیرت انگیز می نمایاند.

چگونگی دسترسی به دریاچه آویدر

برای بازدید از دریاچه آویدر( آبیدر) لازم است ابتدا خود را به چالوس رسانده و سپس از آنجا به طرف نوشهر حرکت کنید. پس از نوشهر باید حدود 10 کیلومتر از پارک جنگلی سی سنگان فاصله گرفته و به سمت روستای صلاح الدین کلا حرکت نمایید. بعد از طی کردن مسافت کمی با تابلوی سد خاکی آویدر مواجه خواهید شد. از جایی که تابلو نصب شده وارد جاده شوید و پس از طی کردن مسافتی نزدیک به 5 کیلومتر، دریاچه درخشان و زیبای آویدر در برابر شما نمایان خواهد شد. جاده های این مسیر اکثرا آسفالت هستند و شما می توانید با هر نوع وسیله نقلیه به سادگی خود را به دریاچه برسانید و از گردش و تفریح در طبیعت دل انگیز این ناحیه لذت ببرید.


چگونه به دریاچه آویدر برویم


اقامت در اطراف دریاچه آویدر

اگرشما هم در شهرهای بزرگ و شلوغ زندگی کرده باشید حتما گاهی اوقات احساس کرده اید که نیاز به آرامش و سکوت دارید. طبیعت آرامش بخش دریاچه آویدر همان مکانی است که به دنبالش می گردید! با اقامتی چند روزه در اطراف این دریاچه می توانید از تماشای منظره زیبای اطراف لذت برده و به آوای طبیعت گوش فرا دهید. در اطراف دریاچه آویدر مکان هایی ویژه کمپ و چادر زدن برای گردشگران پیشبینی شده و همه امکانات رفاهی از قبیل سرویس بهداشتی، آلاچیق، بوفه و رستوران تدارک دیده شده است. منطقه اطراف این دریاچه محلی بسیار مناسب برای یک پیک نیک دلچسب خانوادگی است. بنابراین خوب است در اولین فرصت با دوستان و خانواده خود به دل طبیعت بزنید و از شکوه دریاچه آویدر نوشهر بهره مند شوید.