شهر کومله، یکی از 5 شهر زیبای شهرستان لنگرود است که قدمت آن به دوره تیموریان می رسد. این شهر مه در 6 کیلومتری لنگرود گیلان قرار دارد، به علت مشرف بودن بر دریا، آب و هوایی معتدل و مرطوب دارد. کومله مناظر بکر زیاد و جاذبه های گردشگری فراوان و متعددی نظیر دریاچه کومله، منطقه توریستی پرشکوه و کوه کومله دارد. در ادامه به معرفی بیشتر و دقیق تر این شهر زیبا می پردازیم.


 شهر کومله


معرفی شهر کومله (لنگرود)

کومله در اصل کوملا بوده و به معنای پناه گرفتن در جای امن می باشد. به دلیل آنکه کوه ها همیشه به عنوان پناهگاه و مناطق امن به شمار می آمده اند، در گذشته ها، کشتی هایی که از یونان و ایتالیا برای داد و ستد از دریای خزر عبور می کرده اند، در مواقع احساس خطر و اضطراری، به کوه های این منطقه پناه می آورده اند.

کومله مساحتی در حدود 50 کیلومتر مربع داشته و فاصله آن از لنگرود، 6 کیلومتر می باشد. کومله از شمال غرب به شهرستان لنگرود، از جنوب به اطاقور و از شمال شرق به شلمان می رسد. کوه های پرشکوه، زرده گیلی، کنده زری، لیلاکوه و ملاط کوه از شرق تا غرب این شهر را احاطه نموده و در انتها به شیطان کوه واقع در شهر لاهیجان می رسند.

تنها رودخانه ای که در کومله جریان دارد، رودخانه خرشتم لات نام داشته و از رشته کوه های البرز سرچشمه می گیرد. در ادامه این رودخانه، شلمان رود جریان دارد.

امکانات در شهر کومله

شهر کومله یک پارک تفریحی کودک دارد که جنب استخر کومله واقع شده و احداث و تجهیز آن توسط شهرداری انجام گشته است. برای تهیه سوغات لنگرود، می توانید از بازار سنتی و قدیمی شهر که در نزدیکی پل خشتی واقع می باشد، دیدن کنید. همچنین در محوطه دریاچه کومله، امکانات قایق سواری مهیا بوده و رستورانی نیز در حوالی دریاچه وجود دارد که غذاهای شمالی سرو می کند.

بهترین زمان سفر به روستای کومله

لنگرود به دلیل آن که در منطقه معتدل و مرطوب شمالی کشور قرار گرفته است، از شهرهای پر بارش ایران است. بارش ها در این شهر در تمام طول سال اتفاق می افتد و محدود به فصل یا دوره خاصی نیست. هوای این شهر در بهار خنک و مرطوب، در تابستان گرم و شرجی، در پاییز دارای رطوبت و سرما بوده و در سردترین روزهای زمستان دما چند درجه زیر صفر می رود. بارش ها در فصل زمستان اکثرا به شکل باران است. به طور کلی می توان گفت برای سفر به لنگروذ و کومله، اواخر زمستان و اوایل بهار بهترین زمان از نظر آب و هوا می باشد.


امکانات در شهر کومله


ویژگی های دریاچه کومله

یکی از محبوب ترین جاذبه های گردشگری هر منطقه، دریاچه ها هستند. کومله نیز دارای یک دریاچه زیبا و دیدنی است که گردشگران ززیادی را به خود جلب می کند. در این دریاچه امکانات قایق سواری فراهم بوده و همچنین گردشگران می توانند به رستوران واقع در نزدیکی این دریاچه مراجعه نموده و انواع غذاهای خوشمزه شمالی را سفارش دهند. در فاصله 7 کیلومتری دریاچه کومله نیز سه شنبه بازارهای شهر املش برگزار می شوند.

جاذبه های روستای کومله

در ادامه به معرفی برخی از جاذبه های گردشگری شهر کومله می پردازیم:

منطقه توریستی پرشکوه: روستای زیبا و جذاب پرشکوه، در یکی ازکوه های لنگرود و در ارتفاع 450 متری واقع است. این روستا فاصله ای 1 کیلومتری تا شهر کومله دارد و کاشت مرکبات در آن رایج است. پرشکوه به معنای پرکوه است.

نگین سبز کومله: کوهی در ضلع جنوبی شهر کومله قرار دارد که اگر از آن بالا بروید، قسمت های مختلفی از شهر لنگرود، شهر شهلمان و چمخانه قابل مشاهده می باشد. چشم انداز زیبای روستاهای کوچک و بزرگ و باغ های چای این منطقه، نگین سبز کومله را به جاذبه ای محبوب تبدیل نموده است.

پارک تفریحی کودک: پارک کودک کومله در نزدیکی استخر کومله واقع است.

دریاچه کومله: این دریاچه که در بخش قبل نیز اشاره ای به آن داشتیم، یک دریاچه طبیعی در نزدیکی کومله است. فاصله دریاچه کومله تا شهر چاف و چمخاله حدودا 10 کیلومتر و از لنگرود، حدودا 5 کیلومتر است. این دریاچه متشکل از 3 آبگیر جدا است که بزرگ ترین آن طولی در حدود 1 کیلومتر و عرض 400 متر دارد. امکانات قایق سواری در محوطه این دریاچه فراهم بوده و در رستوران نزدیک به آن می توانید انواع غذاهای خوشمزه شمالی را میل نمایید. در فاصله 7 کیلومتری دریاچه کومله، سه شنبه بازارهای شهر املش برگزار می شود که بازدید و خرید از آن تجربه متفاوتی خواهد بود.

مکان های زیارتی: از مکان های زیارتی کومله می توان به امامزاده کشت سرا و بقعه آقا سید حسن اشاره نمود.


جاذبه های روستای کومله


چگونه به روستای کومله برویم؟

برای دسترسی به کومله، دو راه متفاوت وجود دارد:

مسیر زمینی: آزادراه قزوین – رشت، بهترین مسیر برای رفتن به لنگرود از جنوب رشته کوه البرز است. این آزادراه امکانات و خدمات رفاهی متعددی را برای مسافران تدارک دیده است که سفر را راحت تر می کنند. از رشت می توان شهرهایی مثل آسستانه و لاهیجان را رد کرد و به لنگرود دسترسی یافت. مسیر جاده چالوس نیز انتخاب بعدی است. این مسیر از کرج آغاز شده و با گذر از تنکابن، رامسر و رودسر، در نهایت به لنگرود می رسد.

فرودگاه: فرودگاه بین المللی شهر رشت، نزدیک ترین فرودگاه مسافربری به لنگرود است که پروازهای متعددی به بساری از شهرهای ایران دارد.

اقامت در روستای کومله

برای اقامت در لنگرود، گزینه های متعددی وجود دارد. برخی از ساکنان لنگرود، خانه ها و ویلاهای خود را برای اجاره قرار داده اند که تابلوهای آن را در جاهای مختلف شهر می توانید ببینید. اگر قصد اقامت در هتل را دارید، هتل ستاره دریا و هتل ماندگار لنگرود، گزینه های پیش روی شما هستند. هر دوی این هتل ها در کنار جاده ساحلی چمخاله – چاف قرار داشته و به ساحل نزدیک اند.