بوشهر یکی از شهرهای باستانی با قدمت بسیار زیاد در جنوب ایران است، این شهر بندری که جزو پرجمعیت ترین شهر های ایران به شمار می آید و دارای ۲۲۳,۵۰۴ نفر جمعیت است.

شهر بندری بوشهر به علت موقعیت جغرافیایی کلیدی و مهم آن دارای اهمیت بسیار بالایی در دوره های مختلف زمانی و حکومت های حاکم بر ایران بوده که عیلامی، ساسانی و افشاریان از جمله این حکومت ها هستند. مردم بوشهر که به زبان فارسی با لهجه بوشهری سخن می‌گویند اکثرا اشتغالی وابسته به دریا دارند؛ مردم بوشهر علاوه بر ماهیگیری، سکوسازی، شیلات، تجارت دریایی نیز انجام می دهند و البته همه ی اقتصاد مردم بوشهر به دریا وابسته نیست و مردم از طریق صنایع دستی و مراکز اداری در پایگاه های نظامی، نیروی دریایی سپاه، نیروی هوافضا سپاه، نیروی زمینی سپاه و نیروگاه های اتمی و گازی نیز فعالیت دارند.

شهر بوشهر به عنوان یکی از شهر های تاریخی و اقتصادی ایران مکان های گردشگری و دیدنی زیادی دارد، با ما همراه باشید تا درباره این شهر اطلاعات بیشتری کسب کنید.


بندر بوشهر


بوشهر کجاست؟

استان بوشهر، یکی از استان های اقتصادی و بسیار مهم و کلیدی کشور است، این استان از طرف شمال به استان خوزستان، از شمال غربی به خلیج فارس، از طرف غرب به خلیج فارس، از طرف جنوب به خلیج فارس، از طرف جنوب شرقی به استان هرمزگان، از طرف شرق به استان فارس، از طرف شمال شرقی به استان کهگیلویه و بویراحمد منتهی می شود. استان بوشهر در ۲۷درجه و ۱۹ دقیقه تا ۳۰ درجه و ۱۶ دقیقه عرض شمالی و ۵۰ درجه و ۱ دقیقه تا ۵۲ درجه و ۵۹ دقیقه طول شرقی نصف النهار گرینویچ قرار دارد .

آب و هوای بوشهر

آب و هوای شهرستان و استان بوشهر مانند دیگر استان های جنوب ایران است و این استان با دارا بودن آب و هوای گرم و خشک در مرکز شهر، در تابستان به دمای حداکثر ۵۲/۵ نیز می‌رسد؛ البته هر چه به دریا و ساحل نزدیک‌ تر شوید شرجی بودن منطقه را بیشتر می توانید حس کنید. دمای استان بوشهر در فصل های سرد سال نهایتا به -۱ درجه سانتی گراد برسد و این در حالی است که بیشتر ماه های سال در این استان هوا گرم است و بوشهر تنها در دو ماه از سال آب و هوای سرد را به خود می‌بیند و تنها سه ماه از سال آب و هوا در این منطقه معتدل است. بارش باران در این استان به حدود متوسط ۲۱۷ میلی متر در سال است.


آب و هوای بوشهر


جاهای دیدنی بوشهر

همانطور که گفته شد استان بوشهر در دوره های حکومت های مختلف دارای ارزش بسیار زیادی بوده است و به همین علت استان و شهرستان بوشهر دارای جاذبه های تاریخی و قدمتی پر افتخار است که دیدن هر یک از این بناها، کاخ ها و مساجد می تواند بسیار جالب و دیدنی باشد؛ از جمله آثار تاریخی موجود در بوشهر کاخ سنگ سیاه، شهر باستانی سیراف، شهر باستانی ریشهر، کلیسای خارک، مسجد بردستان، قلعه نصوری، کاخ بردک سیاه، عمارت ملک بوشهر، سنگ نبشته هخامنشی، امامزاده شاهزاده ابراهیم و برج خان است.

البته استان بوشهر علاوه بر جاذبه های تاریخی دارای چندین جاذبه های گردشگری و موزه است که دیدن هر یک از این جاذبه ها نکات مهمی است که این استان را به استانی گردشگری تبدیل می کند؛ از جمله دیگر دیدنی های این استان کوه پردیس جم، آبشار زیر راه، تنگه بنیون، غار چهل خانه و چشمه آبگرم قوچارک است.

ساحل بوشهر

استان بوشهر از موقعیت های مختلف به دریای خلیج فارس راه دارد و دارای بنادر بسیار زیادی است که به همین علت با سفر به استان بوشهر می توانید از ساحل های بسیار زیبایی مانند ساحل ریشهر دیدن کنید. از جمله زیباترین ساحل های بوشهر ساحل ریشهر است که به عنوان یکی از نقاط گردشگری استان بوشهر به شمار می آید.


جاهای دیدنی بوشهر


عمارت گلشن

یکی از عمارت های تاریخی مربوط به دوره قاجار عمارت گلشن است که در محله بهبهانی بوشهر واقع شده است، این عمارت که در منطقه قدیمی بوشهر واقع شده است و این عمارت ۱۷۰ ساله دارای معماری بیت میلانی است که هوای گرم و شرجی منطقه را با معماری هوشمندانه خود قابل تحمل تر می کند و باد را در قسمت های مختلف عمارت به گردش درمی آورد.

گورستان مهاجمین انگلیسی

گورستان مهاجمین انگلیسی یکی دیگر از آثار مربوط به دوره قاجار واقع در بوشهر است که در ۵ آذر ماه ۱۳۷۹ به ثبت ملی کشور رسیده است. قبر های قبرستان مهاجمین انگلیسی برای سربازان و افسران ارتش انگلیسی است و این قبر ها اکثرا مربوط به دوران های جنگ جهانی اول است .

موزه دریا و دریانوردی خلیج فارس

موزه دریا و دریانوردی خلیج فارس یکی از مهم ترین موزه های واقع در محله ی سبزآباد در استان بوشهر است؛ در این موزه شما می توانید انواع زیر سطحی های جنگی دریا و دریانوردی را مشاهده کنید، کشتی پرسپولیس، انواع تجهیزات جنگی، مخابراتی، کنترل هدایت دریایی و… وجود دارد.

شهر باستانی سیراف

شهر باستانی سیراف یکی از شهر های باستانی در شهرستان کنگان بوشهر است که از لحاظ معماری شباهت بسیار زیادی به روستای شمالی کشور ماسوله دارد. شهر باستانی سیراف دوران های بسیار زیادی را به خود دیده و دارای ارزش تاریخی بسیار زیادی است، این شهر و بندر سیراف که زمانی به عنوان یکی از مهم ترین بنادر کشور به شمار می آمد در سال ۳۶۷ هجری قمری به علت زلزله آسیب شدیدی دید ولیکن تا به امروز این شهر به علت ساحل زیبا و اهمیت تاریخی آن هنوز به عنوان یکی از نقاط گردشگری استان بوشهر به شمار می آید.


بندر سیراف


آب انبار قوام

آب انبار قوام یکی از بنا های تاریخی استان بوشهر است که دارای قدمتی ۱۷۱ ساله است و به دست حاجی قوام الملک ساخته شده است؛ این آب انبار که از سنگ های رسوبی و ساروج ساخته شده است دارای نمای خاصی است که باعث شده در این دوران کاربری آن عوض شود و به عنوان رستوران سنتی از این مکان استفاده می شود.

کلیسای گئورگ مقدس

کلیسای گئورگ مقدس یکی از آثار تاریخی مربوط به دوره قاجار و واقع در استان بوشهر است که به سبک معماری ارمنی ساخته شده است و هم‌اکنون نیز به عنوان کلیسای حواری ارمنی مشغول به کار است؛ کلیسای گئورگ مقدس در تاریخ ۷ مهر ماه سال ۱۳۸۱ به ثبت آثار ملی ایران رسیده است.

مراکز خرید بوشهر

بوشهر شهری بندری است و تجارت های مختلف در این شهر باعث به وجود آوردن مغازه ها و بازار های بسیار متنوع و جالبی شده است که هر فردی را با هر سلیقه و هر سنی را به خود جذب می کند. از جمله مراکز خرید بوشهر بازار قدیم بوشهر است که در این بازار می توانید انواع مواد غذایی، ادویه ها و صنایع دستی و خانگی را خریداری کنید؛ پاساژ توحید بوشهر، هوم کورت آدیداس بوشهر، بازار ماهی فروشان،مجتمع تجاری آزادگان بوشهر و بازار گناوه، بازار دیلم از جمله دیگر بازار های بوشهر هستند.

صنایع دستی و سوغات شهر بوشهر

در استان بوشهر صانع دستی مانند گبه، گلیم، نمدمالی، حصیر بافی، سوزن دوزی، زنبیل، سبد، جارو، سفالگری، مشک، لنج سازی، قایق سازی، توربافی، تونیره بافی و دولچه به فروش می رسد و همچین به عنوان سوغاتی می توانید خرما، ارده، پنیر نخل، خارک، خارک پخته، ماهی، میگو و مسقطی را در بازار های مختلف خریداری کنید.


صنایع دستی و سوغات بوشهر


غذاهای سنتی بوشهر

به علت موقعیت جغرافیایی استان بوشهر و قرار گیری آن در نزدیکی دریا بیشتر غذا ها و خوراک های معروف این منطقه مربوط به غذا های دریایی است و به راستی که غذا های دریایی و سنتی مخصوص بوشهر به علت طعم و مزه ی بسیار ناب و لذیذ آن در دیگر نقاط مختلف کشور نیز شناخته شده هستند؛ از جمله غذا های سنتی بوشهر میگو پلو بوشهری، قلیه میگو، قلیه ماهی، گمنه، دمی لخلاخ و… است و از جمله دسر هایی که در استان بوشهر سرو می شود و خاص این استان هستند می توان رنگینک، حلوا خرمایی بوشهر، حلوا انگشت پیچ، لگیمات، حلوای مسقطی، نشا و حلوا سنگک است. در استان بوشهر از قدیم نان های خاص و محلی مانند گرده، کماچ، بل بل، نان شیرین، نان زرد و نان تیری پخت می شده است و امتحان کردن این نان ها میتواند به آشنایی هر چه بیشتر با فرهنگ این استان کمک کند.

معرفی رستوران های شهر بوشهر

سفر به بوشهر دارای جذابیت های بسیار زیادی است که غذا های لذیذ و اصیل ایرانی و بوشهری یکی از این جذابیت ها برای گردشگران است؛ به همین علت به گردشگرانی که به شهر بوشهر سفر می کنند سفارش می شود که حتما از رستوران های سنتی این شهر بازدید کنند. رستوران قوام در خیابان خلیج فارس، رستوران میداف در مسیر ساحلی جفره، رستوران گرگور در خیابان خلیج فارس، رستوران سنتی فست فود خاتم در تیو از جمله خاص ترین و بهترین رستوران های بوشهر هستند.


رستوران ها و غذاهی سنتی بوشهر


بهترین زمان سفر به بوشهر

شهر گردشگری بوشهر دارای جاذبه های گردشگری زیادی است که برای دیدن این جاذبه ها انتخاب یک زمان و فصل مناسب برای بازدید بسیار حیاتی و مهم است؛ اگر بخواهید هم دمای هوا و هم فستیوال های شهر بوشهر را در معیار های خود بگنجانید باید از اوایل اسفند ماه تا اوایل اردیبهشت به بوشهر بروید تا هم از گرمای سوزان و همیشگی بوشهر در امان باشید و هم از فستیوال ها و جشنواره های بوشهر دیدن کنید. البته باید این موضوع را نیز در نظر داشته باشید که ممکن است سفر به بوشهر زمانی که هوا در معتدل ترین حالت خود قرار دارد به معنای این باشد که شهر بوشهر در شلوغ ترین حالت خود قرار گرفته باشد.

چگونه به بوشهر برویم؟

سفر به بوشهر از راه های بسیار زیادی امکان پذیر است و گردشگران می توانند با توجه به بودجه خود مسیر رفت و آمد خود را انتخاب کنند‌. از مسیر زمینی، استفاده از وسایل نقلیه ای مانند اتوبوس و قطار امکان پذیر است و همچنین گردشگران و مسافران می توانند از طریق هواپیما (مسیر هوایی) به بوشهر سفر کنند.

اقامت در بوشهر

در بوشهر هتل ها و مراکز اقامتی بسیار زیادی وجود دارد ولیکن مسافران و علاقه چندانی می توانند در اتاق ها و خانه های اقوام محلی نیز اقامت کنند. از جمله هتل ها و مهمانسراهای بوشهر می توان هتل سیراف، هتل دلوار، هتل پرواز، هتل آپارتمان اسمان، هتل آپارتمان پاسارگاد، مهمانسرای ایران، مهمانسرای سعدی، مهمانسرای کسری، مهمانسرای قصر طلایی، هتل آپارتمان یاس، هتل آپارتمان جزیره، هتل ورزش و هتل پلاس چهارراه کشتیرانی را نام برد.


اقامت در بوشهر