جشنواره کمالان یک جشنواره ملی موسیقی حماسی است که در شهر چابهارِ استان سیستان و بلوچستان برای نخستین بار در تابستان سال 1397  برگزار شد و به نقل از روابط عمومی منطقه آزاد چابهار در تابستان سال 1398 نیز برگزار خواهد شد.
این جشنواره به احترام کمال خان یکی از اسطوره های موسیقی سیستان و بلوچستان که به  " ملا کمالان " شهرت دارد نامگذاری شده است.
با رنتی جا همراه باشید تا با این جشنواره آشنا شوید:

چابهار

کمی از استاد کمالان بدانیم:
کمال خان در سال 1320 در روستای لاتیدان واقع در شهر چابهار چشم به جهان گشود و در دوران نوجوانی به سمت موسیقی و شعر گرایش یافت از آنجایی که ایشان در این امر بسیار استعداد داشتند به سرعت مورد استقبال موسیقی دانان زمان خود قرار گرفتند. سبک خوانندگی وی پهلوانی بود و بسیاری از اشعارشان را خودشان می سرودند و امروزه از احترام و محبوبیت بالایی در دنیای موسیقی به ویژه بلوچستان برخوردارند. استاد کمال خان هوت در اسفند ماه سال 1388 دیار فانی را وداع گفتند اما هم چنان نام ایشان در دنیای موسیقی زنده است تا جایی که این جشنواره را به نام وی نام گذاری کرده اند.
 استاد هوشنگ جاوید، آرش اوستا، میرجلال‌الدین کزازی، احمد صدری، محمدرضا درویشی و علی اکبر شکارچی از جمله پژوهشگران بین المللی ایران هستند که در این جشنواره حضور داشتند و گروه های ملی حماسی نوازی از اقلیم های مختلف مانند گروه موسیقی از گیلان، مشهد، گروه موسیقی لیانا از بوشهر، گروه موسیقی از کردستان، گروه عشایر از چهار محال و بختیاری، گروه موسیقی عاشیقلار میشو از آذربایجان و لرستان در این جشنواره در دسته های مختلف آوازی، سازی و ترکیبی به هنرنمایی پرداختند. از دیگر برنامه های این جشنواره می توان به اجرای موسیقی عرفانی، نقاله خوانی بانو سیمین مهر، اجرای آیینی با حرکات موزون از بجنور، رقص شمشیر حماسی از سیستان
و بلوچستان و رقص زیبای آذری که به صورت گروهی برگزار شد اشاره کرد. 

جشنواره کمالان چابهار

loading


دبیر علمی جشنواره ملی موسیقی حماسی کمالان دلیل برگزاری این جشنواره را اینگونه بیان کرد: هدف از برگزاری جشنواره
ملي موسيقي حماسي بلوچي «كمالان» تشكيل يک بانک اطلاعاتی از حماسي ‌نوازان نواحي ايران در منطقه آزاد چابهار، وحدت اقوام ايرانی، معرفی ظرفيت ‌های موسيقی بلوچی، اعتلای موسيقی حماسی و معرفی موسيقی حماسی قومی و ملی می باشد.